Een lastig gesprek veroorzaak je zelf

Deze week had ik een coachingsgesprek met één van mijn opdrachtgevers – voor het gemak noem ik hem hier Jan. We zijn bezig met het creëren van een nieuwe “teamcultuur”. Meer openheid door aan durven gaan van confrontaties. En in dat kader zou Jan een lastig gesprek met twee teamleden moeten voeren. Tenminste… dat was zijn overtuiging voordat we er samen over spraken.

In je eigen hoofd

Jan was er vooraf al bang voor: dit zou een lastig gesprek worden. In zijn team zit iemand (we noemen haar hier Loes) die blijft hangen in “oud gedrag”. Ondanks de afspraken die we hebben gemaakt op de eerste teamdag, blijft Loes zich afzetten tegen collega’s die willen vernieuwen. “Harold” is zo’n collega en is hiermee in vertrouwen bij Jan gekomen. En nu zit Jan ermee. Aan de ene kant wil hij Loes confronteren, maar hij is bang voor haar reactie. Ze gaat dit als een aanval ervaren, schat hij in. Aan de andere kant wil hij het vertrouwen van Harold niet beschamen. Dit wordt erg lastig. Althans…. zo zit het in het hoofd van Jan.

 

Gemeenschappelijk doel

“Maar hebben Loes, Harold en jij dan niet hetzelfde doel?”, was mijn vraag aan Jan. “We hebben toch op de teamdag afgesproken dat we dit oude gedrag niet meer zouden vertonen?

Ook hebben we toen besproken dat dit waarschijnlijk nog wel een paar keer mis zou gaan – oud gedrag moet immers uitslijten en ben je niet zomaar kwijt. Loes heeft op die dag ook gezegd dat ze dat wil veranderen en dat ze dat wel moeilijk vindt.

“We zouden elkaar toch helpen herinneren aan die afspraken? Dat is dan toch wat je doet in dat gesprek?”

 

Afbeeldingsresultaat voor voetbal doel

 

Belemmerende overtuiging

Op een of andere manier zit in het hoofd van Jan (zoals bij zovelen overigens) vastgebakken dat een confrontatie lastig, spannend, moeilijk en nog veel meer van dit soort dingen is. Een belemmerende overtuiging heet dat. En die wordt dan een selffulfilling prophecy: als je denkt dat het een moeilijk gesprek wordt…. krijg je daar hoogstwaarschijnlijk gelijk in. En het irritante is dan dat die overtuiging steeds hardnekkiger wordt. De vorige keer was je daar immers bang voor en bleek dat ook zo te zijn… Het omzetten van zo’n belemmerende overtuiging is dan ook lastig maar oh-zo-cruciaal.

 

Afbeeldingsresultaat voor belemmerende overtuiging

Liefdevol confronteren

“Maar wat nou als je zelf dat gesprek ziet als hulp aan Loes? En als je het doel ziet om haar en Harold elkaar beter te laten begrijpen en (weer) te verbinden. Dat is toch voor alle partijen het fijnste?”

Hmmm… zo had Jan het nog niet bekeken.

En stel dat je met die overtuiging het gesprek in gaat, wat zou er dan gebeuren?

Jan ging rechter op zitten en ik zag zijn gezicht opklaren. “verrek, je hebt gelijk” zei hij “zo heb ik het nog helemaal niet bekeken“.

 

Afbeeldingsresultaat voor liefdevol confronteren

In vertrouwen het gesprek in

Een paar dagen later kreeg ik een appje van Jan. “Na ons gesprek heb ik al meerdere confronterende gesprekken gevoerd. Dit heeft al verbinding en reflectie in gang gezet! Volgende week weer een volgende stap :-)”

Zeker weten dat Jan met een andere energie de gesprekken in is gegaan. Leuk om te zien hoe het om zeep helpen van een belemmerende overtuiging iets moois en goeds in gang kan zetten. Chapeau Jan!

 

Marc Bekker | Team Inspirator

 

Wil je ook van belemmerende overtuigingen af? Ik help ze graag samen met je om zeep. Klik hier voor een afspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.