Verandermanagement, zachte heelmeesters en zure appels

Mijn werk is om teams waarin het niet lekker loopt (weer) te inspireren. Maar hoe mooi zou het zijn om dat te voorkomen, want dat is immers beter dan genezen. In dit artikel lees je waardoor “gedoe” in teams ontstaat en hoe je het kan voorkomen (of vroegtijdig genezen). Je leest over zachte heelmeesters, zure appels en harde noten. En over de misvatting tussen conflict en confrontatie.

Zachte heelmeesters veroorzaken…

Zachte heelmeesters veroorzaken stinkende wonden. Maar dat doen ze natuurlijk pas als er iets aan de hand is. Die heelmeesters gaan natuurlijk pas aan het werk als je ergens last van hebt. Toch durf ik te beweren dat te zacht leiderschap ten grondslag ligt een de teamproblemen die ik kom oplossen. Goed nieuws voor de “harde leiders” dus? Helaas…. ook te hard leiderschap zorg voor teamproblemen. En eigenlijk is dat ook allebei niet waar. Teamconflicten ontstaan namelijk vanzelf. En ze zijn ook functioneel. Tenminste… als je er op een goede manier mee omgaat. Soms is dat hard en soms zacht. Meestal is het echter beide: hard op de inhoud en zacht op de relatie. Vergelijk het met het verwijderen van een splinter: dat gaat ook niet als je zachtjes knijpt. Je moet even door de zure appel heen.

Teamconflicten zijn normaal, gezond  en functioneel

Zonder wrijving geen glans….. En zonder conflicten geen succesvol team. Op één of andere manier vinden we conflicten spannend, eng en slecht. Maar volgens Van Dale is een conflict een verschil van mening. En de kracht van samenwerking ligt juíst in die verschillen. In twee van de belangrijkste modellen in teamcoaching nemen de conflicten dan ook een prominente rol in. Zo onderscheidt Bruce Tuckman 5 ontwikkelingsfasen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. In de tweede fase ontstaan de conflicten / verschillen van meningen.

Het tweede model dat wat mij betreft een wezenlijk inzicht geeft in wat teams nou succesvol maakt of juist niet, is de piramide van Patrick Lencioni. Hij beschrijft in zijn boek “Vijf frustraties van teamwork” de vijf niveaus waaruit het teamsucces is opgebouwd. En ook hier zien we op de tweede plaats het niveau waarin conflicten benoemd worden.

Conflict versus confrontatie

De tweede betekenis die Van Dale aan het woord “conflict” geeft is strijd. En die willen we – vaak koste wat kost – vermijden. Het vervelende is dat bij het vermijden van de strijd – die in mijn woordenboek beter als confrontatie benoemd kan worden – het conflict de ruimte geven om groter en groter te worden. In plaats van de nuttige functie van het conflict, gaat deze onderhuids ontsteken en …. veroorzaakt een stinkende wond. In  de hierboven genoemde modellen zie je dat een team blijft steken als het niet leert om confrontaties met elkaar aan te gaan. En er zo beter uit te komen. In het model van Tuckman kom je dan nooit in de norming-fase en volgens Lencioni zal er een gebrek aan commitment zijn.

Zure appels en harde noten

Dus als conflicten van nature ontstaan – en zelfs wenselijk zijn – wat heb je dan te doen als leider? Nou, laat ik eerst vertellen wat je niet moet doen. Om de hete brei heen draaien, je kop in het zand steken en het conflict met de mantel der liefde bedekken. Doe je dat toch? Dan kan je beter mij meteen even bellen om een afspraak te maken. Want dat conflict gaat onderhuids een eigen leven leiden en zorgt alleen maar voor weerstand.

Wat dan wel te doen? Juist ja: harde noten kraken. Besteed aandacht aan het conflict, omarm het en ga de confrontatie aan. Want als je die harde noot hebt gekraakt, kom je bij een bron van belangrijke voedingsstoffen voor je team. leid je team door die wezenlijke conflicten.

Vind je dat spannend? En weet je niet hoe je een confrontatie op een opbouwende en voedende wijze aangaat? Dan hoor ik ook graag van je. En dan kunnen we samen die uitdagende fase doorwerken.

Ik wens je veel vruchtbare conflicten en confrontaties

Marc Bekker | Team Inspirator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.