Verandermanagement: je gaat het pas zien als je het doorhebt

Je gaat het pas zien als je het doorhebt” kennen we van Johan Cruijff. Bij het bouwen aan intrinsiek gemotiveerde teams moest ik aan deze uitspraken denken. Om je volledig te kunnen committeren aan teamdoelen, is het van allergrootste belang dat je de “BIG WHY” ziet. En dan moet je wel doorhebben waar die over gaat.

We gaan reorganiseren

Reorganisaties zijn de enige constante op de werkvloer; dat is inmiddels wel duidelijk lijkt me. Het management is aan het lean-en, bezig met de six sigma, kantelen de organisatie die dan zelfsturend moet worden en vertellen ons dat we vooral agile moeten worden. Natuurlijk begrijpen we dat de man (lees ook: vrouw) op de werkvloer daar wel wat info voor nodig heeft, dus daar hebben we aan aftrap voor en een plannetje. Overal is over nagedacht. Tot het moment dat het moet gaan draaien. Om onbegrijpelijke redenen komt de vaart er niet in. Logischerwijs weten we dat het even wat minder gaat voordat we vooruit komen. Om een sprong te maken moet je immers ook eerst door de knieën, dat is ingecalculeerd. Maar de weerstand lijkt hoe langer hoe groter te worden.

Zo’n situatie kwam ik ook tegen in mijn opdracht bij Luc. Hij had ruim een jaar geleden besloten dat zijn supermarkt om toekomstbestendig te zijn over moest naar zelfsturing. Na een goede voorbereiding besloot hij verder te gaan zonder supermarktmanager. Het kader was geïnformeerd en werd extern begeleid door een trainer coach. Zo op het eerste gezicht leek er alles aan gedaan om de organisatiewijziging te doen slagen. En toch liep het anders…

 

 

Vroeger was alles beter

Wat ik aantrof bij de start van mijn opdracht is een groep zeer gemotiveerde maar enigszins opgebrande kaderleden. Het “vroeger was alles beter” leefde sterk. En gek genoeg: daar hadden ze nog gelijk in ook. Het liep gewoon een stuk beter met de supermarktmanager. Dus had Luc een verkeerde keuze gemaakt? Had hij beter de manager kunnen aanhouden en op dezelfde voet verdergaan? Nee, zeker niet! Luc had vanuit zijn visie op de markt (-ontwikkelingen) een cruciale strategische keuze gemaakt. Een keuze die op korte termijn het werken misschien wat lastiger (in mijn ogen uitdagender en interessanter voor het kader en overige personeel)  maakte, maar op lange termijn zal zorgen voor een gezonde toekomst voor zijn bedrijf. En dus ook voor de banen van zijn personeel. Maar het enige dat het kader zag: vroeger was alles beter.

 

 

Meenemen in de toekomstvisie

De kaderleden die vooral operationeel werken zien dus alleen het hier en nu. En dat is goed: daar ligt ook hun kracht. Echter om aan te kunnen haken bij de (noodzaak van) de veranderingen, hebben zij iets nodig: het grotere geheel. Die was niet of onvoldoende met hen gedeeld en zodoende “hadden ze dat ook niet door” (om met Cruijff zijn woorden te spreken). En niet alleen de kaderleden hadden hier last van. De keuze heeft ook zeker gevolgen voor het personeel. Zelfsturing vraagt iets van de houding en het gedrag. En die doorvertaling was nog niet gemaakt.

 

 

Hulp bieden om het door te hebben

Dus de start van de opdracht was wel duidelijk: de allereerste actie moest ervoor zorgen dat zowel het kader als de medewerkers het door zouden hebben. We hebben een het hele personeel opgedeeld in 3 groepen van ongeveer 20 mensen. Luc heeft met mijn ondersteuning een presentatie voorbereid over de “BIG WHY” zoals Simon Sinek die in zijn Golden Circle benoemt (dat idee heeft hij vast gejat van onze Cruijff en er zijn eigen woorden aan gegeven 😉 ). We hebben op de drie avonden interactieve sessies gehouden waarbij alle ruimte was om vragen te stellen en echt te kunnen begrijpen waarom de keuze nodig was en wat deze dan betekent op individueel niveau. We zijn in deelgroepjes (o.l.v. de kaderleden waarmee de bijeenkomsten waren voor besproken) uit elkaar gegaan om iedereen op individueel niveau te laten doorvertalen wat dit nu betekent voor hem / haar in het dagelijkse werk. En toen… hadden ze het door!

 

 

Wat levert dat nu op?

Natuurlijk doen we dit ergens voor. Wat heeft het dan opgeleverd? Vorige week had ik nog een meeting met het kader (ik begeleid dit proces de komende maanden totdat het “vanzelf loopt”). Wat ik daar zag gaf me een warm gevoel. Hardwerkende mensen met hernieuwde energie. Nagenoeg verdwenen wallen onder de ogen. Samen plannen makend en de boel als nooit tevoren draaiend houden (en dat terwijl één van de kaderleden met zwangerschapsverlof is gegaan ondertussen). Nu ze het “waarom” zien en inzien wat er van ze nodig is, hebben ze zich daaraan kunnen verbinden. En dat geldt niet alleen voor het kader. Ze merken ook een positief veranderde mentaliteit bij de medewerkers: meedenken, eigen initiatief, meer verantwoordelijkheid nemen, noem maar op. Hoe waardevol is dat?

 

 

Ik wens jou en je personeel veel inzicht

 

Marc Bekker | Team Inspirator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.