Schop onder je hol en aai over je bol coaching

Vandaag ben ik bij een teamcoaching zacht gezegd “niet erg vriendelijk geweest”. Ik introduceerde de bijeenkomst als: “Ik ga er vandaag met gestrekt been in en de knuppel in het hoenderhok gooien”. Fred – degene die ik de spreekwoordelijke klap in zijn gezicht én schop onder zijn hol gaf – bedankte me na afloop oprecht. En dat terwijl ik eerder deze week een heel mooie referentie kreeg van een klant die ik juist een vaderlijke “aai over de bol” heb gegeven. In dit artikel licht ik mijn stijlen van coaching toe.

Schop onder je hol

Fred was de afgelopen jaren vastgelopen in allerlei interne zaken die zijns inziens eerst goed geregeld moesten worden vóórdat hij actief aan de slag kon met marketing en sales. Hij heeft een dubbelrol van enerzijds sales & marketing manager en anderzijds officemanager bij een klein Europees handelskantoor van een Aziatische apparatenfabrikant. Ze werken met een klein team van vier mensen. De collega’s misten de “sense of urgency” bij Fred. Hij zat echt vast in een ongewenst patroon.

Dit was eerder al eens besproken en eigenlijk had Fred al heel vaak kritiek gekregen in alle vormen. En toch drong het op één of andere manier niet écht tot hem door. Vandaag heb ik het heel stellig neergezet: “Fred, als je nu niet een manier weet te vinden om jezelf een schop onder je hol te geven is het afgelopen. Je collega’s zijn het vertrouwen al kwijt en als er nú niet iets gebeurt, is jullie kantoor niet meer te redden….“. Natuurlijk baseerde ik mijn confrontatie op een eerdere sessie én een gesprek met zijn collega’s. Ook heb ik in de confrontatie meerdere keren getoetst of ik het gevoel van de collega’s goed verwoordde. Na ruim een uur knapte er zichtbaar iets bij Fred. Hij kwam los en werd strijdbaar. Precies wat er nodig is om eindelijk in actie te komen.

Actieplan

Na deze wake-up call zijn er natuurlijk alleen nog maar woorden. En in woorden had Fred al eerder beterschap beloofd. Dus voor mij was dit niet genoeg. We hebben samen met de collega’s concrete verwachtingen uitgesproken waarin Fred toezeggingen heeft gedaan. En natuurlijk – zo werkt dat in de praktijk – gaat dat nog niet meteen helemaal goed. We spraken af dat ik de komende weken als “pain in the ass” Fred zal helpen om de focus op de afgesproken zaken te houden. Alleen zo doorbreken we deze impasse.

Aai over de bol

In dezelfde week kreeg ik van een andere klant – heel toevallig ook een bedrijf met een Aziatisch tintje – een supermooie referentie waar ik erg trots op ben. Kim – één van de eigenaren van een groothandel in Aziatisch eten – kwam bij mij terecht omdat ze met haar bedrijf niet verder kwam. Na de intakegesprekken zag ik een link tussen haar privérelatie met haar broer en zus die in het bedrijf werken en de zakelijke relatie. Daar zat iets knel. Ik heb met ze gewerkt – ondersteund door Roselie van Heeldetijd – aan de broer-zussen relatie en later een eerste aanzet gegeven in verdere ontwikkeling van het bedrijf.

De volgende referentie ontving ik:

We hebben Marc om hulp gevraagd omdat we een aantal blokkades hadden in ons familie bedrijf. We zijn werkzaam met een aantal zussen en broer in een familie bedrijf wat is gestart door onze ouders. De grootste blokkade is dat we moeite hadden om de persoonlijke zus-broer relatie los te zien van de zakelijke relatie. Hierdoor was het lastig om zakelijke beslissingen te nemen, zonder dit in de persoonlijke sfeer te zien en was dit een ingesleten gewoonte geworden. Middels een aantal sessies met Marc, ondersteund door een aantal modellen (zoals bijvoorbeeld de familie opstelling), hebben we een nieuwe manier gevonden om de zakelijke en familie relatie veel meer te ontkoppelen. Dit heeft geleidt tot een verbeterde sfeer in het bedrijf en heeft ons in staat gesteld om verder groeien als bedrijf, als familie en als persoon.

Situationeel coachen

Ook was ik deze week aan het nadenken hoe ik verwoord wat ik doe. Ik coach teams. Tsja, dat zegt niet heel veel toch? Ik vergroot teamrendement en creëer een vruchtbare teamcultuur. Hmmm.. nee, dat is hem toch ook niet. Eigenlijk breng ik mensen weer in contact met elkaar. En met zichzelf. Ik doe gewoon wat daarvoor nodig is. Van schop onder je hol tot aai over je bol. En alles wat daartussen zit. Eigenlijk coach ik situationeel. En soms…. Soms neem ik even het roer over. Om je door te roerig vaarwater te loodsen. Om te voorkomen dat je kopje onder gaat. En dan – zodra het weer kan – neem ik afscheid. En af en toe bel ik dan nog even onverwacht. Hoe gaat het met je? Nee… hoe het met JOU gaat. En als ik dan klaar ben, hoop ik op mooie en oprechte feedback. Dat is de echte beloning voor mijn werk.

Heb je ook een schop of een aai nodig? Of misschien wel “iets anders”, maar weet je nog niet wat? Laat het me weten en we vinden het samen uit. En zetten er actie op. Zodat jij mij over een tijdje ook een referentie geeft waar ik een brede glimlach van krijg.

Marc Bekker | Team Inspirator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.