Team-interventies

Soms zit er iets vast in je team. Dat kan iets kleins zijn wat echter grote invloed heeft. Invloed op de sfeer in het team, invloed op het rendement en zelfs op verloop en verzuim. Je weet of voelt dat er iets speelt, maar krijgt de vinder er niet achter. Tijd voor een interventie. Je hebt vast wel gehoord van interventies, maar weet je ook wat een interventie nu eigenlijk inhoudt? Het woordenboek geeft veel verschillende betekenissen, maar wat houdt een interventie in teams / samenwerking in? En hoe doe je dat dan? In dit artikel vind je de antwoorden op deze vragen.

 

Algemene betekenis interventie

Een interventie kan op heel veel vlakken plaatsvinden. Zo kan er bijvoorbeeld een interventie van de politie zijn in een conflict, van een leger in een oorlog, van de overheid in de economie  of van de GGD in de uitbraak van een epidemie. In alle gevallen is een interventie een actieve handeling om een probleem op te lossen (www.woorden.org) / een ongevraagde bemoeienis / het tussenbeide komen (www.muiswerk.nl). In alle gevallen geldt dat een interventie een doelbewuste ingreep is om een bepaalde zaak te verbeteren.

 

Interventie in een team

Wat mij betreft is een passende definitie van een interventie in een team: een actieve bemoeienis met de interactie tussen twee of meer teamleden met als doel om een probleem in die interactie op te lossen. Niet iedere bemoeienis is een interventie in de zin van coaching. Dan zou iedereen die zich inhoudelijk in een discussie mengt een interventie doen. Allereerst moet de interventie gericht zijn op de interactie tussen de personen en niet op de personen zelf. Teamcoaching is overigens per definitie gericht op (het patroon in) de interactie tussen de teamleden. Daarin ligt ook een groot verschil met persoonlijke coaching; deze is gericht op (het patroon in) het gedrag van de persoon.

 

Hoe doe je een team-interventie?

Als we naar de definitie kijken, maakt het niet zoveel uit hoe je een interventie doet. Als de interventie maar gericht is op de interactie en tot doel heeft deze te verbeteren. Toch kan ik wat wat simpele tips geven aan de hand van een eenvoudig model. Over het algemeen kijk je voor de oplossing van een probleem naar de oorzaak daarvan. Deze ligt dan veelal “op een diepere laag”. Bij een team-interventie geef je dan ook geen aandacht aan de inhoud. Je richt de aandacht steeds een niveau dieper, totdat je de laag bereikt hebt waar de werkelijke oorzaak van het probleem ligt: van inhoud naar proces naar relatie naar emotie. De laatste twee zijn vaak onzichtbaar en onbewust en hebben een grote invloed. De basisgedachte achter dit model (en vele gelijksoortige modellen) is dat er een zogenaamde hiërarchie is. Je kunt een probleem pas (echt) oplossen als de onderliggende laag is opgelost.

Vreemde ogen dwingen

Kan je zelf een interventie doen? Natuurlijk kan dat! Je kan zelfs een interventie doen op een interactie die je zelf met een ander hebt. Als je bijvoorbeeld in gesprek bent en merkt dat je boos wordt. Je kunt dan de inhoud verlaten en zeggen: “Ik merk dat ik boos word nu“. Je bespreekt dan eerst de emotie met elkaar en als deze is opgelost kun je weer verder op de inhoud (via relatie en proces).

Soms kom je er zelf niet uit of bemerk je het eigenlijke probleem niet meer. Dan kan het raadzaam zijn om iemand van buitenaf mee te laten kijken en uit te nodigen een interventie te doen. Ben je benieuwd hoe zo iets in de praktijk werkt? Ik maak graag een keer tijd om dit met je te bespreken of het je te laten ervaren.

 

 

Marc met vreemde ogen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.