Wie de bal kaatst….

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Wie goed doet, goed ontmoet. Oog om oog, tand om tand. Allemaal spreekwoorden die een actie en reactie weergeven. Je hebt blijkbaar in de hand hoe iemand tegen je doet. Wat kunnen we daaruit leren?

Het verbaast me hoeveel mensen nog met hun vinger naar de ander wijzen. Nagenoeg iedereen weet wel te vertellen wat een ander verkeerd doet. En maar zelden wordt de oorzaak van het gedrag van de ander gezocht in de manier waarop je hem benadert. “De schuld” wordt nog vaak bij een ander gelegd.

Deze week hield ik in Zwolle een presentatie over “Succesvol Ondernemen” voor een grote groep ondernemers. Ik begon met de vraag wie er schuld heeft aan de crisis. De antwoorden kwamen makkelijk uit de groep: de banken, de Verenigde Staten, de rode regering, etc.. Pas later kwam iemand met “de graaicultuur”. Dat kwam nog het dichtste bij iets dat te maken heeft met eigen gedrag en verantwoordelijkheid nemen. Als je namelijk de schuld buiten jezelf legt, voelt dat wel lekker. Het grote nadeel is dan dat je jezelf ook buitenspel zet in het creeren van een oplossing. Helaas is dat meer regel dan uitzondering, niet alleen op dit vlak.

liefde poes

Ik denk niet in termen als schuld, maar meer in oorzaken en gevolgen. Zoals één van de vooronderstellingen van NLP zegt: “Er is geen falen, er is alleen feedback.” Als je denkt in schuld, denk je oordelend, kun je iemand straffen en laat je je leiden door negatieve energie. Als je denkt in oorzaak en gevolg, stel je je neutraal op en kun je daaruit je lering trekken naar de toekomst. De oorzaak van de ‘grote crisis’ is dat we te lang niet echt hebben stilgestaan bij onze keuzes. We zijn maar steeds doorgegaan met waar we mee bezig waren en de logische volgende stap gezet . Daarin hebben we dan wel een overweging gemaakt, maar niet écht. We hebben alleen gekeken naar wat er voor onze voeten lag. En het overgrote deel heeft zich daarbij laten leiden door zogenaamde welvaart. Geld dus.. En of je daarmee ook op de lange termijn gelukkig wordt? De grote crisis is een opeenstapeling van héél veel kleine, persoonlijke crises. En die kan iedereen voor zichzelf persoonlijk oplossen.

image

Als je dus jaren lang vooral bezig bent geweest om mee te gaan in de maalstroom en je hebt laten verleiden tot de zucht naar geld, levert het je nu weinig op om de wereld daarvan de schuld te geven. Je hebt zelf de bal gekaatst; oorzaak en gevolg. NLP zegt ook: Er is altijd een keuze. Je kunt vandaag nog starten met het maken van andere keuzes. Je kunt kiezen voor geluk. Succes volgt dan vanzelf. Hou er wel rekening mee dat succes een ander uiterlijk kan hebben dan het beeld dat velen er nu van hebben.

Roosvanleary

Wie de bal kaatst kan de bal terug verwachten. Ik heb in een eerder artikel al de Roos van Leary aangehaald. Dit model geeft feilloos aan hoe mensen op elkaar reageren. Daarnaast kom je dit principe tegen in veel managementliteratuur. Zo is ‘de vijfde eigenschap van effectief leiderschap’ volgens Covey: “Eerst begrijpen en dan begrepen worden“. Ook dit sluit weer aan bij de vooronderstellingen van NLP. ‘De kaart is niet het gebied’: Jouw kaart is altijd anders dan de mijne. Als we effectief met elkaar willen communiceren, zullen we er energie in moeten steken om elkaars kaart te begrijpen. Als je de ander vertelt dat zijn kaart niet klopt (en die van jou wel), draagt dit niet bij aan een constructieve samenwerking.

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Zo werkt het ook met vertrouwen. Vertrouwen zul je eerst moeten geven voordat je het kunt krijgen (herinner je je nog van je rijlessen hoe het werkt met voorrang?).  Een goed voorbeeld daarvan vind ik de Harvard methode van Principieel Onderhandelen. Deze methode geeft inzicht in het ouderwets onderhandelen, waarin je jezelf tegenover de ander positioneert (Positioneel Onderhandelen). Die methode lijkt op touwtrekken, kost veel energie, gaat ten koste van de goede relatie en levert altijd een winnaar en een verliezer op.

samenwerken ezels

De methode van Pricipieel Onderhandelen gaat uit van belangen ipv posities. Nadat de ezels hierboven moe gestreden zijn, komen ze bij elkaar en vragen ze zich af welk belang ze eigenlijk hebben. Ineens blijken ze een gezamenlijk belang te hebben ipv tegenstrijdige belangen. In de praktijk moet één van de ezels het initiatief nemen om over belangen te gaan praten en die van hem bloot te geven. Zelfs als dat belang op dat moment nog tegenstrijdig lijkt met dat van de ‘tegenpartij’.

Ik zeg: Wie goed doet, goed ontmoet. Gebruik je hart als kompas in het maken van goede keuzes. Luister naar jezelf en kijk minder naar wat (je denkt dat) de omgeving van je verwacht. Als je vooral met dat laatste bezig bent, brand je je billen. En dan moet je op de blaren zitten. Crisis noemen ze dat.

Ik wens je veel ballen. De ballen om je kwetsbaar op te stellen. De ballen om vertrouwen te geven. De ballen om los te laten. De ballen om goede keuzes te maken. De goede ballen om te kaatsen.

Marc

3 thoughts on “Wie de bal kaatst….

  1. Ik vraag dit puur uit belangstelling. Je hebt namelijk het talent om mensen bewust te maken van hoe je anders zou kunnen handelen. Negativisme ombuigen naar positivisme. Zie dit als een compliment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.