Wat kan een manager leren van bonsai bomen en goudvissen?

In mijn vorige artikel kun je al lezen dat je soms precies het tegenovergestelde bewerkstelligt dan je beoogt. Zo wil je als manager graag dat de resultaten zo goed mogelijk worden (hmmmm…. ik realiseer me dat dit een aanname is). En toch zie ik veel managers sturen op het beperken van de resultaten. Aan de hand van de voorbeelden geef ik inzicht in goedbedoelde en onlogische gedrag.

tegeltje kind leren fietsen

 

Les 1: het kind leren fietsen
We weten allemaal hoe je een kind leert fietsen. Eerst krijgt het een driewieler, lekker stabiel en veilig, dan de “gewone fiets” met zijwieltjes en dan… op de grote spannende dag…. Als je kinderen hebt, herinner je vast de eerste keer dat je je kind zonder zijwieltjes liet fietsen. Eerst ren je erlangs en ondersteunt het kind nog… en langzaam maar zeker laat je het los. Nog even ingrijpen als het dreigt hard te vallen en dan…. fietst het zelf. Net zo simpel werkt “people-management”. Je biedt je medewerker hulp als deze de vaardigheid nog niet beheerst, geeft de ruimte en het vertrouwen als deze zelf wil proberen en biedt een vangnet en…. laat daarna los in het vertrouwen dat deze het zelf kan. Oh ja…. mocht blijken dat deze medewerker er toch meer moeite mee heeft dan verwacht? Dan ga je één stap terug. Dit heet overigens Situationeel Leiderschap

Les 2: de Bonsai boom
Als je een stuk jonger bent dan ik, zou het kunnen zijn dat je nog nooit van een Bonsaiboom hebt gehoord. “Vroeger” waren die heel bekend en gewild. Zeg maar wat de orchidee nu is :-). Wat is dan een bonsaiboom? Ik citeer uit Wikipedia:

Bonsai (盆栽) is een Japans woord dat letterlijk ‘boom in pot’ betekent. Het woord heeft betrekking op een door manipulatie klein gehouden plant die echter de illusie wekt een groot en oud exemplaar te zijn. Dit wordt in de praktijk bereikt door taksnoei, wortelsnoei, kweken in kleine potten en door stengels en stammen met behulp van aluminium- of uitgegloeid koperdraad in de gewenste vorm te laten groeien. Zo kan een boom, die onder natuurlijke omstandigheden uitgroeit tot een enige meters of tientallen meters hoog exemplaar, een sierlijke plant worden op kamerplantformaat.

Ik heb de neiging om deze helemaal niet toe te lichten. Laat deze techniek eens goed bezinken en zoek de relatie met sommige managementstijlen. Droog dan je tranen en lees verder. Mensen.. wakker worden!! Dit zie ik bij veel bedrijven gebeuren!! Managers die door manipulatie klein houden: zelf het proces helemaal willen beheersen en beheren. Een te kleine pot bieden en daarmee niet de ruimte bieden aan medewerkers om zich te ontplooien….

een volwassen boom in het klein…

Les 3: de goudvis…
Ja dames en heren managers, zelfs van een goudvis kunnen jullie leren. Ik zag de uitzending van Keuringsdienst van Waarde. En mijn brein is nu eenmaal gewend om linken te leggen. Ik verwijs naar onderstaand filmpje. Je mag hem helemaal bekijken (best leuk), maar de relatie met management start op 7:30 en eindigt op 9:11. (helaas is deze uitzending nniet meer online..) Sorry, deze ga ik écht niet toelichten.

grote goudvis

Lessons learned
Wat kunnen we dan leren van fietsende kinderen, bonsai bomen en goudvissen? Om medewerkers zelfstandig te leren werken moet je verschillende stijlen toepassen. Om ze maximaal te laten groeien, zul je ze uiteindelijk vertrouwen moeten geven en ze loslaten (de kans geven om te vallen…). Daarnaast let erop dat je niet aan alle kanten systemen inbouwt om ze te beperken en een mooie mini-boom van ze te maken. Laat ze gerust woekeren en hun eigen weg vinden. Wie weet, ontdekken ze iets dat jij nog niet wist (dat is spannend voor sommige managers…). En als laatste: geef ze de ruimte om te groeien.

Ik wens je veel wijze lessen uit het dagelijks aanbod om je heen 🙂

 

Marc

3 thoughts on “Wat kan een manager leren van bonsai bomen en goudvissen?

  1. Ik ben geen manager maar dat verhaal gaat ook op in andere beroepen….., ik ga ook zo met stagiaires om,…ik zie ze allemaal uitgroeien tot zelfstandige personen wat mij dan ook weer een goed gevoel geeft.

  2. Zoon, ik weet wel waarom ik trots op je ben, ik zeg het steeds weer. Er zit een geweldige leider, vader, zoon en minnaar in jou; maar dat zeg ik altijd al.xxx je moeder

  3. alweer een super artikel.
    Het is volgens mij in het hele leven zo, dat als je los kunt laten dat gene dat je beheerst, de weg zich zelf zal openbaren.
    Ik heb het ook al in verschillende vormen van onderwijs gezien.
    waarin men de leerlingen zelf de route laat bepalen.
    Hoewel ik hier in enkele gevallen ook vindt dat je moet bepalen wat er moet gebeuren.
    als je een kind leert fietsen moet je hem of haar ook leren dat op de drukke weg fietsen niet zo handig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.