Soft skills for hard results – vier tips

Aandacht – we hebben er allemaal behoefte aan. Hoge verwachtingen, de waan van de dag, deadlines, multi-tasken en moderne communicatietechnieken versnipperen en minimaliseren helaas onze aandacht. Mindfulness is het antwoord, maar dat is zweverig en soft. In dit artikel laat ik je lezen hoe soft skills leiden tot harde resultaten.

 

soft-skills

Wat je aandacht geeft, groeit
Ik kwam vorige week op LinkedIn een artikel tegen dat gedeeld werd. Het is een knipsel uit een interview met Wim van der Leegte, de bijna gepensioeneerde succes-ondernemer achter de VDL-groep. Dat knipsel deed me weer bewust worden van een gulden regel: wat je aandacht geeft, groeit. Als je de tekst leest, heeft Wim geen baanbrekende dingen gedaan. Oprechte en volledige aandacht voor het proces, de medewerkers en wat hen bezig houdt. Ingewikkelder wordt het niet. En zo iets simpels zou leiden tot een enorme boost? Blijkbaar wel.

 

artikel VDL (2)

 

Tips om de basis voor succes te leggen
Ik pak nog even het model van Lencioni erbij. Aan de hand van de piramide kun je zien waarom dit zo werkt. Ik heb een paar tips op een rij gezet waarmee je de aandacht ook daadwerkelijk kunt laten leiden tot succes.

 

piramide van lencioni versus Simon Sinek
– Zorg ervoor dat je aandacht oprecht is. Mensen hebben er (bewust of onbewust) voelsprieten voor of iets “echt” is. Als je doet alsof je iemand belangrijk vindt, komt het ergens uit dat dit niet zo is. De “backfire” is dan veelal groter dan de winst die je ermee geboekt hebt. Ook is het van belang om zonder oordeel te luisteren. Probeer mensen te begrijpen. Waar komt een mening of zienswijze vandaan?

– Onderzoek, analyseer en denk in mogelijkheden. Waardoor gaan dingen mis? Wat hebben mensen nodig om het anders te doen? Welke ideeën hebben mensen daar zelf voor?

– Bied hulp en kom je afspraken na. Mensen hebben een leider nodig die er voor ze is als ze hem nodig hebben. Als je mensen uitvraagt naar de knelpunten en je helpt niet om ze op te lossen, zullen ze een volgende keer de moeite niet nemen om je deelgenoot te maken. Het levert ze immers niets op.

– Last but not least: zoek de confrontatie op. Dat betekent niet dat je ruzie moet maken over onenigheden. Nee, in tegenstelling. Leg de verschillende inzichten meningen naast elkaar. Stel je kwetsbaar op. Luister naar de afwijkende mening en probeer deze te begrijpen. Waar komt deze vandaan? Wat zit verachter? Je mag best jou zienswijze met hart en ziel verdedigen. Verwacht je dat de ander daar serieus naar luistert? Hij verwacht dat ook van jou.

 

team inspirator

 

Team Inspirator
Ik realiseerde me dat ik in mijn werk als Team Inspirator hetzelfde doe. Feitelijk doe ik niet eens zo veel. Ik pas geen technieken toe of coach niet specifiek op vaardigheden. Wat doe ik dan wel? Ik besteed aandacht aan de dingen die de mensen bezig houden. Wat vinden ze lastig of spannend? Waar ervaren ze drempels? Ik luister en analyseer wat er moet gebeuren om de spreekwoordelijke hindernis te nemen. Ik laat mensen met elkaar in gesprek gaan en leer ze om oordeelvrij naar elkaar te luisteren. We zoeken naar mogelijkheden om knelpunten op te lossen en maken daar een plan(netje) voor. Ik zorg voor opvolging en evalueer “het traject”.

En op gegeven moment gaan mensen zelf vergelijkbare acties ondernemen. Besteden oprechte aandacht aan wat écht belangrijk is. Durven zich uit te spreken en de confrontatie aan te gaan. Interactie, samenwerking, afstemmen van verwachtingen, oplossen van misverstanden. En voor je het weet, loopt alles soepeler en prettiger. En dat komt dan ook nog eens ten goede kunnen van het resultaat. Harde resultaten dus als gevolg van een team dat geïnspireerd werkt. En dat laatste klinkt best soft, toch?

 

Ik wens je veel inspiratie

 

Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.