Niemand verlangt naar een teleurstelling

Een teleurstelling……. wanneer heb je deze voor het laatst gehad? Was het een grote teleurstelling, of viel het wel mee? En beviel het? Weet je al wanneer je de volgende teleurstelling wilt? Lees dan verder, want ik zal je daarvoor hieronder wat goede tips geven. Je hebt ze namelijk helemaal zelf in de hand.

Het help als je – voordat je verder leest – de laatste teleurstelling nog even voor de geest haalt. Ik wacht wel even…….

Ja? Ben je er klaar voor?

Waardoor kwam het dan dat je teleurgesteld raakte? Het was ongetwijfeld door iets dat (enorm) tegen viel. Had je dat zelf in de hand? Of kwam het door dingen buiten je eigen invloedssfeer? In het laatste geval kon je daar natuurlijk niks aan doen! Toch? Het feit dat ik dit zo stel, doet je vast vermoeden dat ik vind dat je er wel wat aan had kunnen doen. Hmmm.

Bedenk eerst eens wat een teleurstelling eigenlijk is. Waardoor ontstaat deze? Als ik het zou mogen omschrijven, zou ik zeggen: een teleurstelling is een situatie die tegenvalt ten opzichte van datgene dat je ervan had verwacht. Of, voor de meer technisch georiënteerden: werkelijkheid – verwachting < 0. Dus, nog anders verwoord: als de werkelijkheid onder doet voor de verwachting, raak je teleurgesteld. Voila, eigen schuld dus.

In de commercie bestaat zo’n regel ook: klanttevredenheid = prestatie – verwachting. Sommige klanten zijn nauwelijks tevreden te krijgen. Hoe meer je voor ze doet, hoe hoger de verwachtingen worden. Ze raken eraan gewend en raken verwend. Tot het punt dat de dienstverlening niet meer is op te hogen. Je stevent dan af op een ontevreden klant. Een goede accountmanager weet dan feilloos hoe hij / zij dit kan oplossen. Inderdaad: door de verwachtingen van de klant te ‘managen’.

Nog even ter vergelijking: in de wereld van HRM kennen we de termen ‘ hygiënefactoren’ en motivatoren. Salaris is bijvoorbeeld zo’n hygiënefactor. Een te laag salaris leidt tot demotivatie. Een erg hoog salaris is echter geen extra stimulans, hooguit tijdelijk. Goede begeleiding en mogelijkheden om te groeien in je baan zijn typische motivatoren. Een verwachting is in dit kader een typische hygiënefactor.

Hoe kun je dan zelf teleurstellingen voorkomen? Door je eigen verwachtingen te managen? Zoiets ja. Het gaat zelfs nog wat verder. Door geen verwachtingen meer te hebben. Dat klinkt als stuurloos en doelloos leven. Toch? Wees niet bang, er komt iets mooiers voor terug: verlangen.

Verlangen is een positief gevoel en gaat ervan uit dat je iets graag wilt. Verwachtingen zijn eerder gebaseerd op negativiteit en het gevoel dat iets moet of dat je iets eist. Als je aan de verwachting voldoet, dan levert dat geen echt goed gevoel op, je bent hooguit tevreden. Maar als je er niet aan voldoet, levert het wel een negatief gevoel op. Bij verlangen is dat net andersom. Wat heerlijk als je ergens naar verlangt, en het is er dan! En als het er niet is? Dan verlang je weer naar iets nieuws.

Even terug naar je laatste teleurstelling. Klopt het dat je verwachtingen vooraf te hoog gespannen waren? Eigen schuld dus…

Stop met verwachten, begin met verlangen. Dan is de laatste teleurstelling die je net in gedachten had ook daadwerkelijk DE LAATSTE.

Ik wens je veel geluk 🙂

2 thoughts on “Niemand verlangt naar een teleurstelling

  1. Goed stuk, ik vind die formule voor klanttevredenheid top:
    (Tekst blog: zeer goed) – (ik had geen verwachting)= zeer tevreden over dit bericht 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.