Hoe bouw je een H(oog)R(endement)-team in vijf stappen?

Een H(oog)R(endement) team of een succesvol team? Wat is het verschil? Succes gaat vooral om output en is veelal gebaseerd op korte termijn denken. En korte termijn denken leidt tot roofbouw. Rendement gaat over de verhouding tussen input en output. Rendement = efficientie * effectiviteit. En net als het bouwen van een HR CV-ketel gaat aan het behalen van een Hoog Rendement een gedegen bouwproces vooraf. En als zo’n HR (leuke woordspeling trouwens: Human Resources / Hoog Rendement) ketel gebouwd is, heb je er vele jaren het voordeel van. Zo ook van je H(oog)R(endement)-team. Hoe bouw je zo een team dan?

tegel sturen op succes

1. Wees je bewust van de valkuilen
Door de manier waarop veel bedrijven zijn georganiseerd, zie ik veel managers sturen op succes. Daar worden zij ook op gestuurd en op afgerekend. Onderaan de streep moet een plus staan; deze maand, volgende maand en zo verder. Dus we kunnen het ze nauwelijks kwalijk nemen. Hun omgeving vraagt erom / eist het van ze. Maar sturen op resultaat heeft een groot nadeel. Je wordt te druk met alledaagse zaken, kunt er geen afstand van nemen en onmogelijk/ keuzes maken die vandaag energie kosten en pas over langere termijn wat opleveren. Zo houdt het systeem van korte-termijn-denken zichzelf helaas in stand. Vergelijk het nog even met de HR-ketel. De baas vraagt om meer warmte. NU! Je kunt een heel relaas met hem aangaan over de hoog rendement ketel die je aan het bouwen bent en die volgend jaar met weinig energie structureel voldoende warmte oplevert. Maar daar heb je vandaag niet de vereiste warmte mee. Je stopt dus met het ontwerpen van de ketel en gaat meteen aan de slag om iedereen per direct meer hout op het vuur te laten gooien.En zo gaat het vandaag… en morgen… en overmorgen…Geloof me: ik zie de meeste Management Teams en Directies op deze manier werken. Veel aandacht voor operationele zaken; de tent moet immers draaien en de wereld staat niet stil!

openhaard

2. Neem je verantwoordelijkheid voor lange(re) termijn
Als je eenmaal in het stramien terecht bent gekomen waarin je wordt opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen – de spreekwoordelijk rijdende trein – is het niet makkelijk om het anders te doen. Maar het is ook niet onmogelijk. Als Directie of MT heb je de verantwoordelijkheid om over de korte termijn heen te kijken. Voor die korte termijn heb je mensen werken binnen je bedrijf. Maar dan moet je ze daar wel op aansturen. De verantwoordelijkheid geven voor de operationele zaken. En de bijbehorende bevoegdheden. En dat is mogelijk. Altijd! Je hebt als lid van de Directie / het MT zelfs die verantwoordelijkheid. De Engelsen gebruiken het woord responsability. Dat woord bestaat uit twee delen: respons en ability. In tegenstelling tot dieren – die geen bewuste keuzes maken maar doen wat ze aangeleerd is – heb jij als mens het vermogen om in iedere situatie een bewuste keuze te maken. Word je opgeslokt door operationele zaken en kom je niet toe aan de dingen die “eigenlijk” belangrijk zijn? Kijk dan eens in de spiegel. Want alleen jij bent daarvoor verantwoordelijk en alleen jij kan ervoor kiezen om het anders te doen.
Het bouwen aan een HR-team begint dus bij de keuze om dat te doen. Met alles wat je in je hebt. Geloof erin en ga ervoor. Laat je niet afleiden door de dagelijkse beslommeringen. Organiseer allereerst dat je daar zo min mogelijk last van hebt. Maak bijvoorbeeld gebruik van het Eisenhouwer diagram. Waarschijnlijk ken je deze van de theorie van Time Management. Eisenhouwer was zo succesvol doordat hij structureel bewuste keuzes maakte en prioriteiten stelde. De essentie is dat je weg moet zien te blijven uit kwadrant 1. Daar zitten de “beslommeringen” die ervoor zorgen dat je je laat leven in plaats van zelf achter het stuur van je leven te zitten.

Eisenhower_diagram

 

3. Begin bij de fundering en werk aan vertrouwen
Een degelijk bouwwerk neerzetten kost tijd en aandacht. En zeker in het begin zul je tegen zaken aanlopen die je liever niet tegenkomt. De basis die je legt voor het bouwwerk zal niet direct aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Vergelijk het bouwen van je team met het bouwen van een gebouw. De fundering verdwijnt onder de vloer en zul je bij het gebruiken van het gebouw niet bewust waarnemen. Maar als die fundering niet klopt, heb je daar zeker aan de oppervlakte / buitenkant last van. Je krijgt scheuren in de muren of erger.
Zo ook in je team. De fundering van een HR-team heet vertrouwen. Patrick Lencioni maakte dat in zijn model op een eenvoudige wijze zichtbaar. Je ziet in zijn model de hierarchie in de opbouw van een HR-team. De onderste twee niveaus beschouw ik als de fundering. Die zit onder de grond en is niet dagelijks zichtbaar. Als er gebrek aan vertrouwen is, zul je dat niet dagdagelijks horen van de teamleden. Sterker nog: dat zul je dan juist niet van ze horen. Wat je wel waarneemt is dat resultaten achterblijven, dat teamleden hun verantwoordelijkheid niet nemen of geen betrokenheid tonen. Dit zijn slechts symptomen – zeg maar de scheuren in de muur. En die kun je op de lange termijn alleen oplossen wanneer je de bron aanpakt: bouw aan de fundering, werk vertrouwen.

image

4. Neem de tijd en sla geen stappen over
Een degelijk bouwwerk vraagt om een degelijke aanpak. Je kunt in het bouwen van een HR-team geen stappen overslaan of het tempo opvoeren. Je hebt hierin namelijk te maken met mensen, gevoelens en emoties. Die zet je niet zomaar om. Die emoties en gevoelens zijn over langere tijd opgebouwd. Sterker nog: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Het is essentieel dat je bij het waarnemen van symptomen de oplossing op minimaal een laag dieper zoekt en de oorzaak daar wegneemt. Dus als je merkt dat teamleden geen verantwoordelijkheid nemen, bespreek dan of ze zich wel betrokken voelen. Onderzoek wat ze nodig hebben om zich te durven uitspreken. En of ze zich daarin veilig voelen. Vraag ze wat ze hiervoor nodig hebben. Pas wanneer ze het vertrouwen hebben dat ze een afwijkende mening (of een afwijkend gevoel) mogen hebben, zullen ze zich kunnen verbinden aan het grotere geheel, betrokkenheid voelen en tonen en verantwoordelijkheid durven nemen.

klimmen zekeren

5. Geniet van het proces
Neem je gedurende dit hele bouwproces de houding aan dat je maar moet afwachten tot het uiteindelijke resultaat? Dan ga je gegarandeerd ergens afhaken. Bouwen aan een HR-team is een voortdurend proces. Vind je dat saai en vervelend? Ervaar je het gedoe met die mensen en hun gezeur over gevoelens maar irritant? Begin er dan liever niet aan. Je teamleden zullen dit voelen – ook als het niet wordt uitgesproken – en je zult nooit de onderste niveaus ontstijgen. Dat beloof ik je.
Vind je dat je daar toch mee aan de slag moet Of beter nog: mee aan de slag wilt? Dan is er nog een stap 0. Werk eerst aan jezelf als HR-leider. Want pas als jij als leider de onderste niveaus van de piramide op orde hebt, kun je de mensen hierin meenemen.

love my job

En in de meantime ligt de business stil. Of toch niet? Natuurlijk niet! Dat is wat dit proces extra uitdagend maakt. Want ook deze maand moeten de rekeningen betaald worden. Dat betekent dat je in een soort hybride vorm werkt en regelmatig in een spagaat zult zitten. Net als het vergelijk met het bouwen van de HR-ketel. In de tussentijd zul je toch op een of andere manier warmte moeten produceren. Wanneer heb je voor het laatst de spagaat geprobeerd? Dat doet pijn hè… Dat kan ik helaas niet mooier voor je maken. Dit betekent dat het veel extra energie gaat kosten om uit het stramien te breken. Zoals ik aangaf: dat is een keuze die je alleen zelf kunt maken.

spagaat

Het goede nieuws? Er zijn voldoende mensen die de kennis en ervaring hebben om je hierbij te ondersteunen. Ik ben daar een van. Wil je graag aan de slag met het bouwen van jouw HR-team? Vind je dat spannend en zie je er toch wel tegenop? Maar ga je het desondanks doen? Respect!

hand reiken

Mag ik je helpen? Laat het me weten. Ik maak graag een keer kennis met je.

 

Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.