Help me om mijn ongelijk te zien

Ik heb er een tweede natuur van gemaakt om te zoeken naar mijn ongelijk. Hoewel ik graag gelijk heb overigens. Maar het gaat om een basishouding die ik heb leren kennen in de werving & selectie, in eerste instantie om het HORN en HALO effect teniet te doen. En die basishouding brengt me veel en kan jou net zoveel brengen.

 

Criticus en optimist
Ik ben optimist van nature, een echte kansendenker. Dat neemt met zich mee dat ik de neiging heb om risico’s niet te (willen) zien. Sterker nog, ik voel enige weerstand bij mensen die kritisch zijn. Toch kunnen die me juist veel brengen. In de benadering van de kernkwadranten van Daniel Ofman zie je dat je leermomenten ook juist daar kunnen liggen: juist ver buiten je comfortzone. Ik moet dan ook denken aan een recente situatie. Bij het begeleiden van een bedrijf om het projectmanagement beter in de hand te krijgen, kwam er al snel vanuit de groep dat we de verdeling van verantwoordelijkheden (en de daarbij behorende functies) wilden herzien. Op één na was de hele groep direct vóór. Ik kon in dat geval twee dingen doen. Mijn eerste neiging (automatisme) is om deze criticus op één of andere manier “aan de kant te zetten”, we hadden immers veruit een meerderheid. Ik was echter ook erg benieuwd naar de achtergrond van zijn bedenkingen. Zag hij iets wat wij met zijn allen nog niet zagen? Misten we iets. Ik heb hem dus oprecht geïnteresseerd hiernaar gevraagd. Hmmmmmm…. hij had nog wel een punt ter overweging ook. (Henk, bedankt!)

Blinde vlek
De manier waarop je iets ziet bepaalt de drijfveren om in actie te komen. Vaak wordt gestuurd op die actie zonder dat de onderliggende drijfveren worden aangepakt en zonder dat er ruimte wordt gecreëerd om die zienswijzen naast elkaar te leggen. Voor mij is dat water naar de zee dragen. Als men het anders ziet, zal er nooit een echte synergie kunnen ontstaan. Als je een span paarden inspant, wil je toch ook dat ze dezelfde kant op lopen? Ook hier ligt groei buiten het gebied dat je al kent. Ga eens op onderzoek naar datgene dat je nog niet kent, vraag feedback en stel jezelf daar volledig voor open. En dat laatste is het moeilijkste (ik vind dat ook erg lastig, terwijl ik donders goed weet wat het me kan brengen). Ga op zoek naar je blinde vlek en vergroot je “arena”! En daar heb je anderen voor nodig. Vooral mensen die anders tegen de dingen aankijken dan jij en die het lef hebben om daar eerlijk voor uit te komen. Gelijkgestemden brengen je in deze niet zo veel.

Onnodige conflicten
Een van de vooronderstellingen van NLP luidt: “De kaart is niet het gebied”, oftewel: jouw kaart is niet mijn kaart, is niet de werkelijkheid. Iedereen maakt zijn eigen beeld van de werkelijkheid en deze is altijd “gekleurd.  Stel dat we allebei een kaart van Nederland hebben. Jij een wegenkaart en ik een gedetailleerde wandelkaart. Wanneer we op elkaars kaart kijken, kunnen we constateren dat de kaart van de ander niet klopt en hem dat vertellen. In de praktijk doen we dat niet omdat we begrijpen dat iedere kaart een ander doel dient en een andere weergave van de werkelijkheid geeft. Maar met andere zaken doen we dat wel. We hebben de neiging om ons beeld van de werkelijkheid aan de ander te willen opleggen. En bovendien te vertellen dat het beeld van de ander fout is! Ga eens bij jezelf te rade wat er in je gebeurt als iemand jou vertelt dat je de wereld verkeerd ziet. En stel dat de ander zou zeggen: “Hé, dat is verrassend. Ik zie het heel anders! Vertel me eens hoe jij tot jouw beeld van de werkelijkheid komt?” Dat is toch heel anders? In de literatuur voor managers is er dan ook een belangrijke vuistregel: Eerst (willen) begrijpen en dan begrepen (willen) worden. En dat laatste ontstaat dan vanzelf wanneer je het eerste oprecht doet.

Ik wens je veel ongelijk en daarmee veel nieuwe inzichten en persoonlijke groei!

 

Marc

3 thoughts on “Help me om mijn ongelijk te zien

  1. Beste Marc.

    In dit stuk heb je gelijk, mensen zijn net schapen als de een gaat,gaan ze allemaal maar juist diegenen die blijft staan heeft een goede rede om niet te gaan.
    Ik ga voor een opdracht altijd overleggen met mijn personeel hoe we deze aanpakken, hierdoor onstaan soms discussies die tot goeie oplossingen komen.
    Hierdoor kan ik bij veel opdrachten veel meer inspelen hoe mijn personeel het zou uitvoeren en beter mijn klanten bedienen.
    Naar verschillende meningen luisteren en het goede eruit filteren moet je wel leren.
    Met vriendelijke groet,
    JP van Nierop
    Aeze solar en renovatie

  2. Een goed artikel.
    Het is lef hebben om verder tekijken en voelen dan je eigen zone. Mooi om weer bij stil te staan voor mij.
    Verbinden met de ander zonder je aan gevallen te voelen, kansen zien.

    Dit deed me meteen denken aan de uitspraak van de dag, NLP;
    “Sommige mensen zouden doodgaan van verdriet
    wanneer hen hun ongeluk werd afgenomen.”

    Als je gehoord wordt kun je niet mopperen dat de ander je niet wil horen/zien en geeft het jou de mogelijkheid om bij dragen te leveren aan het geheel. Actief en opbouwend functioneren.
    Dit geld ook voor de leidingevende om zijn personeel te horen en ruimte te geven hiervoor.
    Anders zal het zijn bedrijf geen goed doen. Of wil iemand blijven zitten in het “ongeluk”.
    Succes!

  3. Beste Marc, Goed stuk, meerdere workshops in 1 A4-tje …
    Mede getriggerd door de reactie van Malou het volgende: De meeste mensen, zeker de meeste Hollanders, zijn TEGEN van alles. Willen van alles NIET. Vraag ze (NLP-miracle question) wat ze WEL zouden willen en veelal kunnen ze dat niet vertellen.
    We kunnen samen bergen verzetten als we een (liefst gezamenlijk) te bereiken DOEL vaststellen en ons daarmee duidelijk uitspreken waar we VOOR zijn. Een op het oog weinig schokkend verschil maar een fundamenteel andere benadering: positiever, creatiever en constructiever.
    Heb ik gelijk of niet ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.