Geef je medewerkers nooit het gevoel dat je ze betrekt

Geef jij je medewerkers het gevoel dat je ze betrekt? STOP!! NIET DOEN!! Dit is namelijk een korte termijn actie en gaat snoeihard terugkomen. Maar je wilt toch betrokkenheid van je medewerkers en draagvlak voor de managementkeuzes? En moet je ze dan het gevoel geven dat je ze betrekt? Nee dus!

 

Iedereen heeft behoefte aan betrokkenheid
Natuurlijk willen mensen betrokken zijn. Dat voelt uhhmmm… betrokken dus. Alsof je ertoe doet en je input) gewaardeerd wordt.  Dat geeft een gevoel van verantwoording en dan kan het zomaar zijn dat je je ook als zodanig gaat gedragen. Iedereen heeft een basisbehoefte aan erkenning, bevestiging, acceptatie, gezien worden, ertoe doen. Google maar eens op “basisbehoeften”en je vindt één van deze termen altijd in het lijstje terug (ik vond o.a. het lijstje van Tony Robbins en zijn filmpje hieronder; bekijk deze na het lezen van het artikel eens op je gemak). Dus.. moet je mensen het gevoel geven dat je ze betrekt, serieus neemt. Toch? En waarom beweer ik dan dat je dat juist niet moet doen?

 

 

Gefopt!
Als je mensen het gevoel wilt geven dat je ze betrekt, impliceert dat voor mij dat het niet je daadwerkelijke intentie is om ze ook echt te betrekken. Je geeft ze wel aandacht en luistert naar ze – eenvoudig omdat je weet (hebt geleerd) dat dat nodig (“handig”) is om ze te motiveren. Maar ben je echt in ze geïnteresseerd? Wil je echt weten hoe ze erover denken, ook als jou dat niet handig uitkomt? Ook als dat betekent dat jouw plannen niet doorgaan of aangepast moeten worden? Of ben je zo handig in je vraagstelling dat je hun mening wel jouw kant op weet te manoeuvreren? Ik zeg niet dat het zo is, maar ga eens op zelfonderzoek. Ben je echt ten volle bereid om mensen mee te laten doen? Als dat namelijk in meer of mindere mate niet zo is, ben je niet congruent en loop je het risico dat mensen daar vroeg of laat achter komen. Of dat wel “voelen”. En dan voelen ze zich gefopt. Je kunt je hopelijk voorstellen hoe dat uitwerkt op de motivatie.

 

foto van datzijnmijnwoorden.nl

 

Volledig betrekken
Volledig betrekken vraagt om een heel andere basishouding. Het betekent dat je mensen echt serieus neemt en echt deelgenoot maakt van het maken van keuzes. Mensen zijn tot veel meer in staat dan menigeen denkt (en bijna altijd dan dat ze zelf denken)!! Als je mensen volledig betrekt en de verantwoordelijkheid geeft die ze aankunnen, zullen ze groeien en excelleren. Ieder mens wil en kan groeien. Net als een plantenzaadje. Je moet het alleen wel goed verzorgen. Pas als je mensen als volwaardig ziet, straal je dat gevoel ook uit en “landt” de manier waarop je ze betrekt pas echt. Voor diegenen die de 7 eigenschappen van Covey hebben gelezen doet de term “paradigma shift” misschien een belletje rinkelen.

 

afbeelding van oabi.files.wordpress.com

 

 

Wees eerlijk
Als dit niet jouw zienswijze op leiderschap is, is dat wat mij betreft oké. Dan zien we dat gewoon anders. Wees dan wel eerlijk, congruent. Als jij jouw werknemers niet in staat acht om mee te beslissen of als je ervan overtuigd bent dat de zaak beter draait als jij het denkwerk doet, kom daar dan gewoon voor uit. Geef dan je mensen ook niet het idee dat je ze betrekt, want dan bedrieg je ze. En dat vind ik niet oké.

 

Ik wens je veel betrokkenheid!

 

Marc

One thought on “Geef je medewerkers nooit het gevoel dat je ze betrekt

  1. Marc,
    zo die staat!

    Zoals het gezegde al zegt ‘iedere manager/leider krijgt de medewerkers die zij/hij verdiend’. Je hoeft dus alleen maar naar je medewerkers te kijken om te zien waar je zelf staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.