Follow the leader

Kun je een kind leren om met mes en vork te eten als je er zelf tegenover zit te eten met je handen? Ik denk dat we allemaal wel begrijpen dat dit lastig is uit te leggen aan je kind. En toch zie ik vergelijkbaar gedrag van leidinggevenden binnen bedrijven….

goed voorbeeld

Kopieergedrag
Gek, dat we vaak wel begrijpen hoe het bij kinderen werkt. Kinderen kopiëren gedrag. Ze luisteren naar wat we zeggen en kijken naar wat we doen. Dat laatste werkt altijd sterker dan het eerste. Natuurlijk ga je ze met bestek leren eten door het goede voorbeeld te geven. Waarom zou dit dan bij volwassenen anders werken?

Boven de regels staan
In veel gevallen waar ik binnen bedrijven werk aan het veranderen van mentaliteit en daaruit voortvloeiend gedrag is één van de uitdagingen om de cultuurdragers mee te krijgen. Zo denken sommige DGA’s dat de afspraken voor iedereen gelden maar niet voor hen. En ook veel managers realiseren zich niet dat er geen draagvlak is als hij niet zelf conform de regels werkt. Hoe kan hij beweren dat hij achter de werkafspraken staat als hij zich er zelf niet aan  houdt? Dat gelooft toch geen mens? Neem bijvoorbeeld het vastleggen van gesprekken met klanten in het CRM systeem. Wie is er over het algemeen degene die dit slecht bijhoudt?

“We moeten bezuinigen” sprak de directeur terwijl hij net zijn nieuwe auto parkeerde

Druppels op de gloeiende plaat
Zo is er de laatste jaren veel oog geweest voor bezuinigingen. Er wordt aan alle kanten gemeten hoe werkprocessen efficiënter kunnen. Zo hoorde ik bijvoorbeeld bij een bedrijf dat de monteurs voortaan pas om 8 uur mogen inklokken omdat dan hun werktijd begint in plaats van 10 voor acht. Ondertussen werd er uren vergaderd met een grote groep managers en was de efficiëntie daar ver te zoeken. Bij een ander bedrijf zaten een man of zeven te wachten totdat ze konden starten met de vergadering omdat één van de deelnemers pas een kwartier na aanvang binnen kwam.

Als de groep het fout doet ligt het aan de leider
Er wordt vaak behoorlijk geïnvesteerd om de werkvloer anders te laten werken. Het proces loopt niet, mensen werken niet samen en er zijn eilandjes. Tijd voor een teambuilding dus. Hierbij moeten echter altijd de leiders als deelnemer worden betrokken. En vaak zal blijken dat daar ook een belangrijk deel van de oplossing ligt. Is het in de “voetballerij” niet zo dat de trainer eruit vliegt als het team niet presteert? Waarom is dat binnen een bedrijf dan anders?

Leidinggevende is cultuurdrager
De leidinggevende is (bijna) altijd de cultuurdrager. In veel gevallen is er naast de aangewezen leider nog een natuurlijke leider binnen de groep. Ook deze heeft een grote invloed op de mentaliteit en dus op het gedrag. Als we het gedrag binnen een groep willen aanpassen, beginnen we het beste met de cultuurdragers.

Openheid, vertrouwen en meer belangrijke cultuuraspecten
Het hoogste rendement haal je uit medewerkers als er een cultuur van openheid en vertrouwen is. Iedereen weet inmiddels wel dat eilandjes moordend zijn voor het resultaat van een bedrijf. Hoe creëer je die cultuur dan? Door eerst als leidinggevende te starten met openheid en vertrouwen te geven. Ook hier begint de juiste mentaliteit met het passende voorbeeld. Realiseer je dus goed als leidinggevende welke verantwoordelijkheid er op je schouders rust. De medewerker van tegenwoordig laat zich niet meer dominant leiden. En hij loopt zich al helemaal niet het vuur uit de sloffen voor een baas die zelf de kantjes er vanaf loopt.

Goede voorbeelden
Gelukkig zie ik ook echt goede voorbeelden. Bevlogen leiders die kritisch naar zichzelf durven kijken en zich kwetsbaar durven op te stellen. Leiders die vol gaan voor het gemeenschappelijk belang en voortdurend op zoek zijn naar het laten excelleren van hun mensen. Dat zijn in mijn beleving echte LEIDERS. En deze leiders zijn ook in moeilijke tijden succesvol.

Ik wens je veel leiderschap

 

Marc

One thought on “Follow the leader

  1. Inderdaad Marc, veel leiders zijn zich niet bewust van de impact van hun (voorbeeld-)gedrag. Er liggen dus nog kansen voor verbetering op dit gebied. Alleen al het hanteren van dezelfde maatstaven voor zichzelf als voor hun medewerkers, voorkomt dat medewerkers psychologisch afhaken. Vaak hebben leiders voor zichzelf goede redenen om af te wijken van richtlijnen. Echter, zeker zonder daar transparant over te zijn, leidt dit tot onbegrip en, nog erger, onwil bij medewerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.