Ervaringen zijn waardeloos

Levenservaring, je hebt er niets aan. Tenminste… niet aan de ervaring op zich. Want een ervaring is niet meer dan een gegeven, een feit, een gebeurtenis. En dat is wat het is. Tenzij….

ervaring

Een ervaring “is wat het is”
Tsja niet meer en niet minder. En een gebeurtenis op zich heeft (nog) geen beleving. Die plak je er zelf aan vast. Net als emoties. Die zijn altijd van jezelf (zoals ik in dit artikel al eens schreef). Denk maar eens na. Wanneer heb je iets samen met een ander meegemaakt wat voor jou een heel andere waarde of emotie had dan voor de ander? Was jij bijvoorbeeld ergens door geraakt wat de ander helemaal niet trof? Zat jij te huilen bij een film met iemand naast je die daar op dat moment niets van begreep (of juist andersom).. Beide emoties zeggen niets over wat er feitelijk gebeurde in die film. Dus de gebeurtenis en de beleving zijn twee heel andere dingen.

huilen bij film

Niks van geleerd
Een simpel voorbeeld. Herinner je je nog dat je op school een toets maakte. De leraar keek het na en leefde zich uit met zijn rode pen. Resultaat: een 7 (of zo…). Op zich niks van geleerd; hooguit dat je de volgende keer beter je best moet doen. Of juist niet als je een 6 goed genoeg vindt. Dat is de ervaring op zich. Je maakte een proefwerk en kreeg een 7. Punt. Deze ervaring kun je waardevol maken als je het proefwerk nog eens doorneemt. Welke fouten heb je gemaakt? Hoe komt het dat je dat fout deed? Hoe had het dan wel gemoeten? Begrijp je dat nu dan wel? Of wil je het er nog eens met de leraar over hebben? Met deze mentaliteit heb je iets geleerd van de toets. Je hebt waarde toegevoegd aan de ervaring.

newsartimage_178671_560_9999_scl
Experience doesn’t equal excellence
Ik heb een achtergrond in de werving & selectie. Daar leerde ik een paar belangrijke vuistregels en één ervan is: “experience doesn’t equal excellence“. Veel klanten vroegen me om iemand te zoeken die hetzelfde werk al jaren had gedaan. Iemand met ervaring. Liefst ook met een netwerk. Maar het feit dat iemand iets al lang doet wil nog niet zeggen dat hij er ook goed in is. Het enige dat je weet is dat hij het al lang heeft gedaan.  Of, aansluitend bij het voorbeeld: als je heel veel proefwerken hebt gemaakt, ben je nog niet goed in het vak (stel dat je al 10 keer een 4 hebt gehaald). Of mensen die 8 keer rij-examen hebben gedaan. Of een opa die al vijftig jaar auto rijdt; is hij dan een goede chauffeur?

foto: Roland Heitink/Persbureau Heitink

Evalueren creëert waarde
Ik realiseer me nu dat ik – al zo lang ik me herinner – de gewoonte heb om terug te blikken op hoe dingen lopen. In mijn werk bijvoorbeeld heb ik in het verleden veel verkoopgesprekken gevoerd. Op de terugreis liet ik het gesprek altijd de revu passeren. “Hoe verliep het gesprek? Gebeurde er dingen die ik op dat moment misschien heb gemist? Hoe reageerde de ander? Wat had ik anders kunnen doen?” En bij voorkeur ging ik regelmatig samen op pad of overlegde ik met een collega. “Twee zien en horen meer dan één.” Nog steeds blik ik graag terug. Vooral op situaties waar iets “vreemds” gebeurde; iets dat ik op dat moment niet kon plaatsen. Ik denk erover, voel erover en praat erover. En tegenwoordig schrijf ik erover. Zo leer ik heel vaak iets van de gebeurtenis en voeg er achteraf waarde aan toe!

reflectie

Zonder zelfreflectie sta je stil
In het afgelopen jaar ben ik in de veranderingstrajecten die ik begeleid mensen tegen gekomen die een totaal gebrek hadden aan zelfreflectie. Ondanks inspanningen om hen in te laten zien hoe “de groep” tegen hun gedrag aankeek, bleven zij stoïcijns aan hun eigen overtuigingen en zienswijzen vasthouden. Zij hadden het bij het rechte eind en alle anderen snapten er niks van. Dan is de enige uitweg nog om uit elkaar te gaan. En leren zij daar wat van? Nee…. als zij niet alsnog tot inzicht komen dat het misschien toch ook een beetje aan hen ligt, helemaal niets. Misschien een extreem voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk dat alleen zelfreflectie leidt tot (persoonlijke) groei. En ik leerde vorige week ook nog een nieuwe term: “Locus of control“. Lees maar eens op wikipedia en leg zelf de relatie met dit artikel.

what-matters-most-is-how-you-see-yourself_1

Zinloze discussie wordt toch zinvol
Ik werd me bewust van het inzicht voor dit artikel door reacties op mijn vorige blog “zinloze discussie“. Of, beter gezegd: door een reactie op dat artikel. Iemand schreef op LinkedIn als reactie: “dan is het toch een zinvolle discussie geworden“. En dat klopt, ik heb er iets van geleerd. De discussie was zinloos gebleven als ik het had gelaten bij mijn eerste primaire gevoel: “wat een eikel die Jan…

Ik wens je veel waardevolle ervaringen. It’s up to you 🙂

 

Marc

 

PS: Soms is het erg lastig om zelf helder te krijgen waarom dingen lopen zoals ze lopen. Of om er zicht op te krijgen hoe je iets anders zou kunnen doen. Kun je daar wat hulp bij gebruiken? Laten we dan eens kennismaken. Wie weet kunnen we samen waarde toevoegen aan jouw ervaringen!

2 thoughts on “Ervaringen zijn waardeloos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.