Pas op! Er is iets mis met je…

Jouw systeem werkt vergelijkbaar met een auto. Soms gaat er een controlelampje branden die je op een storing wijst. Dan pak je de handleiding erbij of zoekt even op internet wat deze foutmelding betekent en dan onderneem je actie. Er is maar één klein verschil…

Storing in mijn auto
Zo reed ik vorige week in mijn auto naar Amsterdam. Onderweg begon het eerste controlelampje te branden: het waarschuwingslampje voor ESP. Niets aan de hand, die had ik op dat moment toch niet nodig en die was al eens eerder gaan branden. Waarschijnlijk wat vocht of zo.. Verderop in  de file de motor gestopt en weer gestart… en zie je wel: lampje uit 🙂
Toch ging deze even later weer branden. Ach… tractiecontrole… die heb ik in de file niet nodig. Ik zou er later wel eens aandacht aan besteden (misschien). Nog even verder in de file. Een nieuw lampje dat ik nog niet kende zocht mijn aandacht. En rook ik ook iets vreemds? Hmmm… misschien wel… En ik had volgens mij ook wat minder vermogen… Toch maar even aan de kant en het boekje erbij en ik las: “ga direct naar de garage“. Dat kwam natuurlijk niet uit (komt dat ooit uit?). Afijn; garage gebeld en toch maar even langs geweest (gelukkig was het iets kleins…).

Storing in jouw systeem
Oké, nu de vergelijking met jou. Ook jij hebt controlelampjes die aangeven of er ergens in je systeem iets kleins (of groots) hapert. Ook die controlelampjes kun je negeren. Even stoppen, weer starten en… niets aan de hand. Doorgaan en merken dat je even wat minder power hebt. Is vanzelf gekomen en gaat ook vast vanzelf weer over. Gewoon even wat rustiger aan doen. Of dan uiteindelijk toch maar “de garage” bellen. Overleggen met “een monteur”. Of doorrijden tot “de auto” echt kapot gaat? Een burnout noemen ze zoiets bij mensen.

 

Het kleine verschil
Natuurlijk wil ik jou niet degraderen tot een auto. Zie echter wel de overeenkomsten. Herkenbaar? Wat is dan het verschil? Er zijn er maar twee.
Ten eerste is ons dashboard wat ingewikkelder. De “lampjes” zitten enigszins verborgen en zijn niet echt duidelijk en eenduidig in wat ze betekenen. Ook verschillen ze “per merk”. Hoe zien die lampjes er dan ongeveer uit? Simpel, er twee soorten. Het eerste soort waarschuwing zit in de ogenschijnlijk kleine lichamelijke klachten (of steeds grotere als je lang genoeg niet op de signalen let) zoals hoofdpijn, vermoeidheid, stijve nek, last van je rug of gewrichten, maagpijn, ga zo maar door. Soms floepen ze even aan en lijken dan weer weg te zijn. De tweede soort waarschuwing heet “emoties”. Verdriet, boosheid, frustratie, kort lontje, irritatie, dat soort emoties. Soms zijn die er ineens en weet je niet goed waarom. Ach… gaat wel weer over (totdat de motor uitbrandt…).
Ten tweede… is er geen duidelijke handleiding wat de melding nu betekent. Geen boekje in het dashboardkastje. Niet even een monteur die je kan bellen.

Naar de pijn toe
Wil je erger voorkomen? Dan heb je iets tegen-natuurlijks te doen. Normaal gesproken zou je de neiging hebben om van de pijn weg te gaan.  Dat is hetzelfde als “doen alsof het lampje niet brandt”. Wil je erger voorkomen? Of wil je jezelf ontwikkelen, groeien, persoonlijk leiderschap ontplooien? Ga dan naar de pijn toe! Onderzoek waar het vandaan komt! Wees nieuwsgierig: wat wil jouw onderbewustzijn je vertellen? Die waarschuwingslampjes moet je omarmen, koesteren. Wees ze dankbaar en heet ze welkom. Ze zijn ervoor om je te helpen! En… ga op tijd naar de garage toe. Je zou zelfs wat aan preventief onderhoud kunnen doen. Waarom doe je dat wel voor je auto en niet voor jezelf? Jij redt je wel toch? Natuurlijk…..

Ik wens je veel pijn en verdriet. En daarmee natuurlijk persoonlijke groei 🙂

 

Marc

 

3 thoughts on “Pas op! Er is iets mis met je…

  1. Beste Marc, wat een interessante vergelijking. Het legt het probleem in ieder geval op een makkelijke manier uit. Toch blijft het, denk ik, voor mensen zelf lastig om de “lampjes” op te merken. Vaak worden kleine incidenten aan pijntjes of emoties verbonden. Ook de omgeving moet zich van de “lampjes” bewust zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.