Don’t shoot the messenger

Als je pijnlijke zaken bespreekbaar maakt, loop je het risico dat jij gezien wordt als de veroorzaker van die pijn. En dat terwijl je juist de bedoeling hebt om die pijnlijke zaken (te doen) op te lossen. Laat je je daardoor weerhouden? Ik niet. In de hoop je ermee te inspireren, geef ik in dit artikel wat voorbeelden uit mijn werk en een beeldspraak.

 

spiegelen

De kracht van herhaling
Ik weet dat ik al eerder geschreven heb over de toegevoegde waarde van feedback. Kijk voor een overzicht maar eens hier of zoek in de rechterkantlijn op “feedback” of “kritiek“. Waarom besteed ik hier dan zo vaak aandacht aan? Omdat feedback een basisvoorwaarde is voor groei! Zonder wrijving geen glans! En omdat ik geloof in de kracht van herhaling, En niet als laatste omdat ik jou en je team die groei gun. Hopelijk stap jij over de drempel en laat je je niet leiden door angst voor de reactie, maar heb je het lef om de pijn naar de oppervlakte te brengen: daar waar deze kan worden opgelost.

 

zonderv wrijving geen glans

 

Praktijkvoorbeelden
Als ik naar mijn opdrachten afgelopen jaar kijk, zijn er verschillende momenten waarop ik “beschuldigd” werd. Bij het opstarten van een team-traject interview ik de teamleden. De bevindingen presenteer ik aan het hele team. Natuurlijk leg ik daarbij de pijnpunten bloot. In een team dat gewend is aan kunstmatige harmonie en zichzelf heeft aangeleerd om alle “lastige zaken” weg te stoppen, is dat best een ding. En je kunt je voorstellen dat sommigen mij als veroorzaker van die pijn zien. Immers: sinds mijn komst wordt die pijn – die eerst diep onderhuids lag weg gestopt – gevoeld. Mijn schuld dus….

 

lencioni kunstmatige harmonie

 

De monteur die mijn auto kapot maakte
Ik bracht een tijdje geleden mijn auto naar de garage. Ik had een wat oudere V70 en rijd erg veel. Logisch dus dat ik de auto goed voor elkaar wilde hebben. De auto ging weg voor vervanging van mijn voor-remmen. Echter niet veel later belde de receptionist van de garage. “De monteur die aan mijn auto werkte had – zoals hij dat altijd doet – meteen een kleine check-up gedaan. Er waren problemen met de voorwielophanging en het was niet verantwoord om hiermee door te rijden. Wat ik daarmee wilde!”, vroeg de receptionist me. Alsof er nog een keuze was! “Als ik er eerder mee was gekomen, was de schade veel minder groot geweest” meldde hij me er nog even achteraan…

Dit had ik absoluut niet zien aankomen. Nou ja… ergens had ik wel gemerkt dat de wegligging niet helemaal optimaal was, maar daar was ik wel al aan gewend. Beetje rustiger de afrit van de snelweg af en dergelijke. Ik baalde er natuurlijk stevig van. Had die monteur niet gewoon de remmen kunnen vervangen en verder niks. En dan ook nog die bijdehante opmerking van de receptionist… Eikels!

 

wielophanging

 

Dat klopt toch niet!
Natuurlijk klopt er rationeel geen moer van mijn frustratie naar deze mensen. Het voelde zelfs even alsof zij schuldig waren aan de defecten aan mijn auto. Haha, gelukkig is niets menselijks mij vreemd :-).

Natuurlijk wist ik ook wel dat dat niet klopte, maar toch.. Na mijn frustratie te hebben laten bezinken, realiseerde ik me dat die boosheid eigenlijk over mezelf ging: waarom had ik het slechtere weg-gedrag zo lang genegeerd? Ik had het echt wel eerder opgemerkt (als ik echt eerlijk moest zijn naar mezelf). Ik had alleen – tegen beter weten in – gehoopt dat het wel zou overgaan. Duuhhhh…  (vergelijk in de piramide hierboven met kunstmatige harmonie). Gelukkig was de monteur oplettend en heeft hij erger voorkomen. Geloof me: da’s best even pittig om zo eerlijk naar jezelf te zijn. Boos zijn op een ander is veel makkelijker!

Ik heb de monteur en de receptionist oprecht bedankt. En sindsdien handel ik sneller wanneer ik denk dat er iets aan de hand is. En ik heb besloten om toch maar te investeren in een jongere auto. Ik heb door deze situatie geleerd om betere keuzes te maken en niet – tegen beter weten in – mezelf voor de gek te houden.

 

what-matters-most-is-how-you-see-yourself_1

 

Ik wens je veel feedback!

 

Marc

En geef niet de schuld aan de spiegel (-aar)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.