Bang voor gezichtsverlies

Sta je voor een lastige keuze? Moet je vasthouden aan je positie binnen het bedrijf waar je werkt, ergens wel wetend dat je hier niet goed tot je recht komt? Of doe je “een stap terug” en ga je (weer) datgene doen waar je plezier uit put en waar je in je kracht staat? Beide keuzes hebben voordelen maar zeker ook nadelen. Veelal wordt de keuze uitgesteld (en van uitstel komt…..) uit angst voor de negatieve gevolgen. Gezichtsverlies is daarin een belangrijke speler. In dit artikel leg ik uit waarom ik denk dat dat een drog-argument is.

 

verandercurve

 

Het is niet waar….
Laten we beginnen bij het begin. Als je in een rol / positie / functie zit waarin je (net) niet voldoet, waarin je voortdurend op te tenen moet lopen om net nog over de lat te kunnen springen, voel je jezelf daar waarschijnlijk niet heel fijn bij. Ergens ben je op deze plek terecht gekomen en pas later kom je erachter dat je daar eigenlijk helemaal niet zo tot je recht komt. Misschien zit je nog in de ontkenning en bagatelliseer je het allemaal. Ik zeg altijd zo: daar is een model van, dus dat is heel normaal. Kijk maar eens naar de veranderingscurve hierboven. Je houdt je nog angstvallig vast aan de strohalm en hoopt dat het allemaal nog wel goed komt. Maar ergens, diep in jezelf weet je dat dit niet zo is. Je bent bang om te falen als je dat toe zou geven en hebt geen zicht op wat daarna zou komen. Vastklampen aan die strohalm en ontkennen dus….

 

peter principe

 

Peter principle
Hoe kom je dan in deze situatie terecht? Wederom een model en goed nieuws dus: je bent lang niet de enige. Meneer Peter ontdekte al in 1969 dat iedereen de neiging heeft om te groeien tot zijn / haar niveau van incompetentie. En groei lijkt tegenwoordig een doel op zich te zijn. We moeten medewerkers binden en boeien…. promoveren dus als ze op hun functie zijn uitgegroeid! Want anders gaan ze misschien wel weg…. Maar succesvol zijn in je huidige functie betekent nog niet dat je de competenties hebt om ook op “een niveau hoger” succesvol te zijn. En zo faciliteert ook je omgeving je om in de valkuil te stappen en op een plek terecht te komen waar je niet op je best bent. En hoe langer je daar zit, hoe lastiger het is om er weer uit te komen. Je raakt verstrikt in je eigen situatie…

 

verstrikt

 

Praktische bezwaren
Natuurlijk zijn er veel praktische bezwaren waarom je geen stap terug kunt doen. Je hypotheek, stijl van leven, onzekerheid over toekomst (is er wel een baan van je op je oude niveau), etc.. Ze noemen dit wel de “gouden kooi”. Vooral in het bankwezen is dit een bekende term. Je komt daar nooit meer weg met het hoge salaris, hypotheekvoordelen, etc… Gevangen dus in je eigen luxe. Maar… er is altijd een keuze. Ik zie het als een t-splitsing. Optie 1: blijf zitten waar je zit. Met alle voor- en nadelen die erbij horen. Kies je ervoor om in je gouden kooi te blijven? Dan kies je ook voor alle nadelen die daarbij horen. Je kiest hoofdzakelijk voor “zekerheid”. Optie 2:  Spring uit die rijdende trein waarvan je weet dat die niet naar jouw geluk rijdt. Spannend? Zeker! Onmogelijk? Nooit! Deze optie brengt veel onzekerheid met zich mee. De praktijk leert echter steeds vaker dat die zekerheid uit optie 1 er nooit echt is……

 

gouden kooi

 

Gezichtsverlies
Een van de sterkste argumenten om niet in beweging te komen is angst voor gezichtsverlies. Deze angst is zo sterk dat zelfs mensen die diep ongelukkig zijn letterlijk angstvallig blijven zitten. Blijf zitten waar je zit en verroer je niet….. hou je adem in en stik niet… Langdurige ziekte, vage klachten (futloos, slecht slapen, relatieproblemen) en burnout zijn hiermee onlosmakelijk verbonden. En dat alles om te voorkomen dat je gezichtsverlies lijdt… Want dat kan toch echt niet!
Een van de basis-beginselen in sociale psychologie is de veronderstelling dat de meeste mensen een sterke behoefte aan het hebben en behouden van een positief zelfbeeld. Dat is zo sterk dat ervaringen kunnen worden vervormd om een positief zelfbeeld te behouden. Ken je dat, dat je al lang in de gaten hebt dat iemand niet presteert, maar de persoon zelf niet? Ook al zouden 10 mensen het tegen hem of haar zeggen. Dat is dan ook het verrassende. In de situaties waarin je boven je niveau werkt, heb je al lang geen gezicht meer. Je omgeving ziet vooral een masker en wéét dat daar een heel ander gezicht achter zit. Maar om je niet te kwetsen, confronteren ze je er niet mee. En zo wordt de situatie in stand gehouden….

 

masker

 

Moed
Moed is angst hebben en toch doen… Ik heb in de afgelopen jaren meerdere mensen leren kennen die een spannende keuze hebben gemaakt – of zelfs de keuze maakten in een coachingstraject. Ik heb veel respect voor mensen die de stap durven te maken. Hopelijk helpt dit artikel jou om die stap ook te maken als je weet dat je dat “eigenlijk zou moeten doen”. Weet dan dat de angst voor gezichtsverlies veelal ongegrond is. Je omgeving (althans de mensen die je beter kennen) heeft het al lang door en zullen eerder respect hebben dan je veroordelen. En weet dat je na die stap terug je eigen gezicht écht kunt laten zien. En dat je dan weer in je kracht kunt komen staan. En dat opent weer de weg naar jouw geluk!

 

Ik wens je gelukkige keuzes!

 

Marc

2 thoughts on “Bang voor gezichtsverlies

  1. Mooi Marc! Deze blog spreekt mij erg aan. Zo’n jaar of 10 geleden stapte ik inderdaad in een functie waarover ik van tevoren zo mijn twijfels had. Ik was in die tijd ook niet echt bewust bezig met mijn toekomst. Dit ging dus ook niet goed, na een jaartje ben ik uit de functie gestapt.
    Daarna nam/kreeg ik een jaar de tijd om uit te vinden waar ik energie van krijg, en wat ik (dus) leuk vind. Waardevolle periode die mij heeft gebracht waar ik nu sta. En daar ben ik best trots op!

    1. Chapeau Hans. En zie hier het resultaat. Een stralende man die op de zeepkist staat. Daar waar hij nooit had gedacht te staan. Het beeld staat in mijn geheugen gegrift.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.