Angstcultuur legt bedrijf lam

Ik schrijf mijn artikelen om mensen te helpen om nieuwe inzichten te krijgen en te delen. Soms krijg ik ook rechtstreeks wat terug. Zoals een open mail van een lezeres die reageerde op een paar van mijn berichten en open schreef over de angstcultuur binnen het bedrijf waar ze werkzaam is. Ik deel dat hier graag en geef enkele tips hoe je van een angstcultuur kan afkomen. Bereid je voor op een kort artikel en een lang traject…

tegel vertrouwen

 

Cultuur is een soft begrip
Als start van een mailwisseling ontving ik een compliment op mijn artikel.
Bij ons bedrijf is cultuurverandering een hot item. Maar cultuur blijft voor veel collega’s zo’n vaag begrip. Ze zijn liever met hun dagelijkse dingen bezig en ik vind het soms ontzettend moeilijk om mensen het nut van actief bezig zijn met cultuur in te laten zien. Jouw artikelen maken cultuur en de noodzaak om er aan te werken concreter. Het geeft mij als cultuurambassadeur van mijn afdeling weer handvaten om met collega’s in gesprek te gaan. Bedankt dat je me hebt toegevoegd op Linkedin. En blijf vooral doorgaan met schrijven!
Bij deze dus 🙂

cultuur

 

Cultuur heeft keiharde gevolgen Natuurlijk was mijn nieuwsgierigheid gewekt en vroeg ik door. Temeer omdat me is opgevallen dat meerdere werknemers van hetzelfde bedrijf de laatste tijd mijn artikelen delen. Dat gaf ik haar dus aan. Haar reactie geeft wat mij betreft blijk van de heftige gevolgen van een ongezonde bedrijfscultuur.
Ja, ons bedrijf gaat door onrustige tijden met de reorganisaties. Wat bij ons gebeurde was dat er een enorme angstcultuur ontstond (verbeterplannen, oei, foei, doei regels) met als gevolg 200 ik-BV’s ipv volwassen mensen die geloven in de kracht vh samenwerken. Niemand durfde zijn kop boven het maaiveld uit te steken. Daar schiet je als organisatie natuurlijk niets mee op. Zo blijft er een hoop potentieel liggen. En t is zoveel leuker en afwisselender als mensen gewoon zichzelf durven zijn. Grappig dat jouw artikelen nu zo vaak gedeeld worden. Dat betekent dat mensen weer wat meer vertrouwen krijgen en durven te laten zien wie ze zijn en wat ze aanspreekt. Een positieve ontwikkeling dus maar we zijn er nog lang niet. Ik heb binnenkort weer een vergadering met de ambassadeurs van andere afdelingen. Ik ga jouw artikelen daar zeker delen en wie weet wat daar uit voortkomt.

ijsberg

 

Tip 1: verbeter de wereld, begin bij jezelf
Ik blijf me verbazen over management en directies die kortzichtig denken en handelen door puur op korte termijn resultaten te sturen. Zien zij dan niet wat de medewerkers zien? Zelden krijg ik een reactie op mijn artikelen van een manager die het boetekleed aantrekt en zegt: “Wat je schrijft klop; ik doe het niet goed..“. Helaas zijn er te weinig managers met de ballen om zichzelf kwetsbaar op te stellen en van daaruit hun eigen persoonlijke groei te faciliteren. Liever blijven ze hun eigen positie beschermen, veelal tegen beter weten in. En geloof me: dat knaagt en gaat zich wreken. Iedereen heeft namelijk een geweten.
Wel krijg ik natuurlijk veel reacties van medewerkers die mijn artikelen herkennen en goed Leiderschap missen. Maar Leiderschap hoort niet persé bij een leidinggevende positie. Wat me aanspreekt in de mail die ik citeer is dat deze jonge vrouw het probleem ziet én tegelijkertijd haar nek uitsteekt en in actie komt. Zij kijkt in de spiegel en neemt haar verantwoordelijkheid. Zij heeft de ballen waar velen een voorbeeld aan mogen nemen.

consistent

 

 

Tip 2: vertrouwen moet je verdienen
We hebben het in de basis over vertrouwen als olie in de machine die rendement moet draaien. In mijn vorige artikel refereerde ik al aan het model van Lencioni. Als je zijn boek kent “De vijf frustraties van teamwork”, lees je in bovenstaande mail de onderste drie frustratieniveaus terug. Niet alleen Lencioni, maar ook bijvoorbeeld bestseller-schrijver Covey (“De snelheid van vertrouwen”) ziet dat vertrouwen de basis van alle teamsuccessen – en dus ook teamfalen – vormt. En er is maar één manier om vertrouwen in je team te krijgen: dat is namelijk door consistent betrouwbaar te zijn en betrouwbaarheid te eisen. Geen dubbele agenda’s, afspraken nakomen, integer handelen en communiceren, consistent zijn, open staan voor kritiek, eerst begrijpen en dan begrepen worden, etc..

ego

 

En dat waren de tips al. Ingewikkelder wordt het niet. Echt? Echt! Zo simpel is het. In theorie dan.

 

De praktijk is weerbarstiger. Je kunt namelijk 10 dingen goed doen en dan 1 fout maken. Weg credits. Covey spreekt in Speed of Trust van de vertrouwens-bankrekening waar opnames veel zwaarder wegen dan stortingen. Of, zoals een goed uit spreekwoord luidt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En soms is het vertrouwen al zover weg dat mensen eenvoudigweg niet meer kunnen geloven dat je het nu anders gaat doen. Ze hebben “je ware gezicht” (of je ego?) eerder gezien en kunnen / durven er niet op te vertrouwen dat jouw nieuwe gedrag “echt” en “duurzaam” is. Helaas is een schone lei dan in de bestaande omgeving soms onmogelijk. Dan geldt: nieuwe rondes, nieuwe kansen.

fear

 

Dat opbouwen van vertrouwen kun je alleen ZELF doen. En dat kan best spannend zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ALLEEN moet doen. Het openstellen voor hulp van buitenaf – en daar open over communiceren naar je team – is vaak al een goede start. Laat zien dat je ego je daartoe niet in de weg staat. En dat je kritisch naar jezelf kijkt, ondanks dat je dat heel spannend vindt. Vraag om hulp van je team in de vorm van feedback. Daarna kan je coach je helpen om de scepsis die je omgeving nog heeft weg te masseren. En dat…. is een lang traject met veel hindernissen.

 

Ik wens je veel vertrouwen in je team! En in jezelf 🙂

 

Marc

One thought on “Angstcultuur legt bedrijf lam

  1. Ik las vanuit Linkedin dit en herken de beelden, wat beschreven wordt vind niet alleen plaats vanuit kantoor , ook vanuit de werkvloer, ik heb werkgevers gehad die inderdaad niet wou erkennen dat hij fout had gemaakt, om vervolgens stug vol te houden dat het allemaal wel los loopt, wat uiteindelijk het bedrijf de kop gekost heeft.
    Dan praat ik dus over een productie bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.