Goed voorbeeld doet goed volgen

En slecht voorbeeld doet slecht volgen. En net als vertrouwen te voet komt en te paard gaat, worden slechte voorbeelden ook relatief makkelijk gevolgd. Werk aan de winkel voor de leiders dus.

Eet met je bestek
Ik geef dit voorbeeld vaak om duidelijk te maken hoe communicatie en een voorbeeld geven werken. Stel dat je je kind wil duidelijk maken dat het met bestek moet eten. Je geeft er allerlei argumenten voor: het is hygi├źnisch, “het hoort zo”, etc.. Tegelijkertijd zit je tegenover hem of haar met je handen te eten. Wat denk je dat de boodschap is die het kind begrijpt?

Of de directeur die zijn auto parkeert op de bezoekersparkeerplaats…

Het goede voorbeeld geven
Als leidinggevende is het dus van belang om het goede voorbeeld te geven. Open deur? My ass.. Ik zie keer op keer dat juist leidinggevenden zich privileges veroorloven die ze de medewerkers verbieden. De verkoopleider die CRM slecht bijhoudt. Het afdelingshoofd die te laat komt of verstek laat gaan op vergaderingen. Hij is immers druk met belangrijke(re) dingen. Killing!! Kijk eens kritisch naar jezelf, ben jij soms ook te druk om je met dit soort futiliteiten bezig te houden?

Een voorbeeld stellen
Maar niet alleen het goede voorbeeld geven is van belang. Ook als je toestaat dat teamleden zich privileges permitteren, is dat een voorbeeld dat doet volgen. Stel dat een van de verkopers zijn CRM niet invult. Maar goed, hij is de best scorende verkoper, dus die wil je het niet te lastig maken. Overigens vult hij zijn urenstaat ook niet in. Hij haalt zijn doelen toch?
Hoe gaat dat dan werken voor de rest van het team. Kan je van hen verlangen dat zij zich “aan de regels houden”? Dat wordt verrekte lastig. En terecht wat mij betreft.
Soms moet je een sterspeler offeren om het team sterker te maken. Denk aan de geniale voetballer die geen enkele bal afstaat, maar enkel voor eigen succes gaat. Zijn team”maatjes” zullen gedemotiveerd raken en zeker niet groeien in hun spel.

Het goede voorbeeld
En dan natuurlijk de zonnige kant van de medaille. Beloon goede voorbeelden. Geef complimenten, zet medewerkers die gewenst gedrag vertonen in het zonnetje. We zijn soms zo bezig met fouten corrigeren, dat we vergeten goed gedrag te stimuleren en belonen. Wil je daar eens een makkelijk leesbaar en sterk boek(je) over lezen? Dan kan ik je De ORKA Award van Ken Blanchard aanbevelen.

Ik wens je veel volgers ­čÖé

Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.